Waarom een Simpel Logo?

Een logo is van groot belang voor bedrijven. Vaak is het logo het eerste waar (potentiële) klanten mee in aanraking komen. Om deze reden is een professioneel logo erg belangrijk. Een goed logo moet een positieve associatie opwekken. Daarnaast kan bij het gebruik van een eenvoudig logo bespaard worden op de kosten. In deze blog zullen er een aantal punten worden behandeld waar je rekening mee moet houden bij het maken van een logo:

1.      Eenvoud is krachtig

Eenvoudige logo’s zijn vaak het makkelijkst om te onthouden. Eenvoudige logo’s zijn in één oogopslag te herkennen, waardoor de hersenen het logo makkelijk kunnen opslaan. Denk bijvoorbeeld aan het logo van McDonalds of het logo van Apple. Beide logo’s zijn simpel, maar je zal ze overal herkennen.

Een goed logo is niet alleen eenvoudig te herkennen, maar het moet ook direct een emotionele reactie oproepen. Bij een simpel logo is het brein beter in staat het logo op een snelle en efficiënte manier te verwerken, zodat je emotionele kant het makkelijk kan overnemen. Bij een complex logo duurt dit een stuk langer, waardoor de kans op een emotionele impact een stuk kleiner is.

2.      Een simpel logo bespaart kosten

Een eenvoudig logo zal er niet alleen voor zorgen dat je logo makkelijker en sneller te herkennen is, het kan je ook een hoop kosten besparen! Wanneer je gebruik maakt van een complex logo, zullen de kosten van je promotiemateriaal oplopen, omdat machines vaak per kleur ingesteld moeten worden. Per ingestelde kleur betaal je instelkosten. Een simpel logo bestaat vaak uit weinig kleuren, waardoor je op de instelkosten en bedrukkingskosten zal besparen.

3.      Een logo moet veelzijdig zijn

Vaak bestaan logo’s uit meerdere kleuren. Hierbij moet wel in het achterhoofd worden gehouden dat het kan voorkomen dat promotieartikelen soms in slechts één kleur bedrukt kunnen worden. Het logo moet te allen tijde hetzelfde effect kunnen overbrengen. De kleur, grootte, en drukpositie van een logo zouden geen invloed mogen hebben op de kracht en uitstraling van het desbetreffende logo.

Als het aankomt op het designen van een logo geldt de volgende regel vrijwel altijd: less is more. De meest effectieve logo’s zien er vaak eenvoudig uit, maar tegelijkertijd zijn ze wel duidelijk. Door middel van een simpel logo maak je het je klanten makkelijk je logo te onthouden. Dit geeft hen een vertrouwd gevoel, waardoor de kans groter is dat ze een volgende keer weer voor jouw bedrijf zullen kiezen.

Wil je advies over je logo of over de beste opdruk op jouw relatiegeschenk? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email