computer 3

Het effect van Relatiegeschenken

Relatiegeschenken, giveaways en andere promotieartikelen zijn ontzettend leuk om te krijgen! Op het eerste gezicht lijkt het misschien alleen een attent gebaar naar de klant toe, maar relatiegeschenken kunnen grootse effecten hebben! Hierbij is het wel van belang dat het geschenk goed doordacht is. Zo moet je bijvoorbeeld rekening houden met de doelgroep van je geschenk. Lees in deze blog meer over de effecten die relatiegeschenken en giveaways teweeg kunnen brengen.

Naamsbekenheid vergroten

Met een minimale investering kan je een groot publiek bereiken dankzij het gebruik van relatiegeschenken en giveaways. Onderzoek van Markettools Inc. heeft uitgewezen dat meer dan 45% van de mensen die ooit een relatiegeschenk hebben ontvangen, bijvoorbeeld een pen, dit ook dagelijks gebruiken.

Meer dan de helft van de ontvangers van relatiegeschenken hebben in hetzelfde onderzoek ook aangegeven dat zij met behulp van het geschenk een positiever beeld hebben gekregen van het bedrijf. Ruim 79% van deze mensen hebben aangegeven dat zij opnieuw zaken met het bedrijf zouden doen van wie ze het relatiegeschenk hebben ontvangen.

Nog een aantal effecten van relatiegeschenken die uit dit onderzoek zijn gebleken:

  • Mensen voelen zich dankzij een relatiegeschenk meer gewaardeerd
  • Je naamsbekendheid stijgt door giveaways
  • De klantrelatie wordt verbeterd
  • 83% van de mensen vindt het leuk een geschenk te ontvangen
  • Je merk wordt beter onthouden

Relatiegeschenken en giveaways hebben een lange termijn effect

Relatiegeschenken en giveaways worden vaak ingezet om zakenrelaties aan te gaan of te onderhouden. Het voordeel van deze geschenken is dat relaties er langdurig gebruik van maken zowel in privé als zakelijke sfeer. Waar televisie en radiocampagnes vaak alleen tijdens de looptijd van de campagne een publiek bereiken, heeft onderzoek van DIMA uitgewezen dat 75% van de mensen die een relatiegeschenk hebben ontvangen dit al meer dan een half jaar bezitten. De kans is dus groot dat jouw merk met een relatiegeschenk met logo minimaal een half jaar zichtbaar is. Sterker nog, hetzelfde onderzoek heeft aangetoond dat de ontvangers van relatiegeschenken deze vaak langer dan 2 jaar houden.

Mensen onthouden je merk

Een ander belangrijk effect van relatiegeschenken en giveaways met logo: mensen onthouden je merk of bedrijf beter. Zo heeft het onderzoek van DIMA voor GWW aangetoond dat mensen zich een bedrijf beter herinneren aan de hand van een promotioneel item. Waar slechts 32% van de mensen een bedrijf onthouden aan de hand van televisie en radiocampagnes, onthielden 57% van de mensen een bedrijf na het ontvangen van een giveaway. Hierbij speelden 4 factoren een rol: leukheid, kwaliteit, originaliteit en zichtbaarheid. Hoe hoger een artikel of reclame scoorde op een of meerdere punten des te groter de kans dat iemand het merk erachter zal onthouden.

Relatiegeschenken met logo hebben niet alleen een positief effect op potentiële klanten. Ze hebben ook een positief effect op bestaande klanten. Wanneer een bestaande klant een relatiegeschenk ontvangt, zijn zij eerder geneigd loyaal te blijven aan dit bedrijf (Onderzoek DIMA). Dit komt waarschijnlijk doordat mensen een bedrijf dat relatiegeschenken weggeeft ervaren als: klant georiënteerd, bewust van kwaliteit, service gericht, actief en inspirerend.

Kortom, er zijn veel positieve effecten die relatiegeschenken teweeg kunnen brengen. Dit betekent echter wel dat het relatiegeschenk goed bij jou of je doelgroep moet passen. Ben jij op zoek naar een relatiegeschenk of giveaway die bij jouw bedrijf en doelgroep past? Wij helpen en adviseren je graag met een passend voorstel. Voor onze contactgegevens klik hier.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Scroll naar top